Hur blir du känd på Youtube?

Att bli YouTuber har många ungdomar i Sverige som högsta önskan och det blir för varje år mer populärt. Folk lägger tidigt upp YouTubevideos med hopp om att kunna lyckas och här har vi samlat alla de bästa råden för att du ska kunna lyckas.

Smart tänk kring Youtube marknadsföring

  • Bestämma sig för en inriktning som du vill att kanalen ska ha som bas, värdera dina följares intresse och vad de gillar med dig och din kanal.
  • Hitta ditt varumärke där din YouTube kanal ska ses som ett företag.
  • Veta om din målgrupp och anpassa den efter vilka som tittar, tänk på att barn kan vara din största målgrupp och då bör man undvika allt för dåligt språk och upplevelser.
  • Håll utkik efter nya trender och händelser och var snabb med att först med dem.

Thumbnails

Hur ser en bra thumbnail ut och vad är en thumbnail kan du som inte testat YouTube tidigare säga. Thumbnails är den bilden som visas innan du valt vilken film du ska se på och finns där som en intresseväckare.
När du skapar din thumbnail är det viktigt att den fångar besökarnas intresse då enligt tester en thumbnail är 70% av anledningen till att man klickar på en video.

Thumbnails ska:

  • Stämma överens med innehållet i klippet
  • Vara intressant

Men det finns inget perfekt exempel.

Inriktningar som fungerat bra i YouTube

  • Vloggar
  • Tutorials
  • Challenges
  • Hauls
  • Sketcher

Titlar

Titlarna är dit dina tittare går för att utöver bild få en ide om vad videon innehåller, så gör det enkelt för tittaren. Ge ett kort exempel på vad videon innehåller och håll tummarna på att det ger resultat.

Call to action (CTA)

När din video avslutas är det viktigt med en Call to action som talar om att det är viktigt att prenumerera på kanalen och hur man gör enklast startar en prenumeration.